Monelle yritykselle on jo selvää, että sisällön tarjonta palvelevassa ja kiinnostavassa muodossa, on tehokas tapa rakentaa omaa asiantuntijuutta ja houkutella kohderyhmä yrityksen omiin kanaviin ja loppupeleissä hankkia liidejä.
Mutta hyvän sisällön tuotanto on vain puolet totuudesta. Jos ei kukaan näe sisältöäsi, sillä ei ole mitään merkitystä, eli yhtä tärkeää on, että
- jaat tekemäsi sisältöä oikeisiin kanaviin
- ja että sisältösi löydetään
Vasta silloin voit saavuttaa tärkeimmän tavoitteesi: saada ihmiset tulemaan verkkosivuillesi ja jättämään kontaktitietonsa.
Miksi nämä vinkit kannattaa lukea?
Sisällön jakamiseen on liuta kanavia ja keinoja, joista olen valinnut omasta mielestäni tärkeimpiä ja kiinnostavia ja kokemuksen mukaan sellaisia, joita ei aina muisteta vaikka ne ehkä tiedetäänkin.
Nämä vinkit auttavat sinua
- saamaan yrityksellesi näkyvyyttä kohderyhmän keskuudessa
- hyödyntämään paremmin tarjolla olevia näkyvyyttä rakentavia mahdollisuuksia
- luomaan samasta sisällöstä paljon eri osuuksia
- näkemään sisällön jakamisen erilaisia mahdollisuuksia paremmin
Sisällön tuotannon perusta – tavoitteet ja kohderyhmä
Tärkeintä miettiessäsi miten saisit näkyvyyttä sisällöllesi on loppupeleissä sisällön laatu. Määrä ei millään tässäkään voi korvata laatua, joten aloita siitä. Sisällön laatu alkaa aina siitä että päätät:
- mitä haluat tavoitella. Jos tavoitteenasi esimerkiksi on kasvattaa verkkosivuillasi kävijöiden määrää tai kasvattaa mielikuvaa omasta asiantuntijuudestasi, niin luomasi sisällöt ovat erilaiset. Tavoitteet määrittelevät sisällön.
- kuka on kohderyhmäsi, kuinka monta ryhmää tavoittelet ja mihin kysymyksiin ja tarpeisiin he etsivät vastauksia. Voimmehan toivoa, että kaikille kohderyhmille käy samanlainen sisältö, mutta todellisuudessa kukaan ei halua tutustua sisältöön, joka ei ole kohdistettu itselleen.
Muista nämä asiat kun haluat saada näkyvyyttä sisällöllesi!
Kun perusta on valmis voit ruveta miettimään seuraavia asioita
Tästä alta voit lukea tarkemmin jokaisesta vinkistä erikseen:
A) Miten varmistat, että SISÄLTÖSI ON KIINNOSTAVAA?
Kun haluat varmistaa, että sisältösi on kiinnostava kysy itseltäsi:
1) Tiedätkö mistä alallasi puhutaan? Mitä avainsanoja etsitään ja mitä hashtageja seurataan? Googlen AdWords Keywordplanner, Hashtagify.me ja BuzzSumo ovat palveluita, joista voit selvittää mikä kiinnostaa kohderyhmää. Sen jälkeen valitset mitä sisältöä haluat tuottaa ja haluatko tuottaa sisältöä niistä aiheista joista puhutaan vähän vai niistä, joista puhutaan paljon.
2) Tiedätkö mitkä sisällöt ovat eniten kiinnostaneet lukijoitasi? Analysoi aikaisempia sisältöjäsi, esim. Leadfeederin avulla. Jos löydät sellaisia, joiden parissa lukijat ovat viihtyneet kauan, mutta joiden lukijamäärät eivät ole kovin suuria, voit nostaa sisällöt paremmin näkyviin houkuttelemalla vaikkapa AdWords mainonnalla lisää kävijöitä sisällön pariin.
3) Millainen sisältö palvelee asiakkaittesi tarpeita? Tuota sisältöä, joka palvelee asiakkaan tarpeita, vastaa hänen kysymyksiin ja auttaa häntä tulemaan paremmaksi ostajaksi. Näitä ovat esim. tutkimustulokset, Miten teet xx, ja sisällöt, jotka demonstroivat ajatusjohtajuutta. Voit myös ohjata lukijaa hyviin sisältöihin.
4) Kiinnostaako esim. verkkosivusi otsikot lukijoita? Otsikko on sisällön tärkein osa, joten mieti sitä. Paljon. Voisiko se vastata asiakkaan haasteeseen, pitäisikö sen olla kysymys tai ehkäpä kertoa odottamattomasta asiasta. Sen on houkuteltava lukemaan eteenpäin ja mielellään esitettävä se hyöty, joka lukijaa kohtaa tutustuttuaan sisältöön.
Voit myös testata otsikoita esim. somessa ja katsoa mikä saa eniten jakoja ja tykkäyksiä ja sen jälkeen muuttaa esim. artikkelin otsikkoa, jonka olet julkaisut verkkosivuillasi. Lisäämällä otsikon loppuun suluilla ympäröidyn sanan, esim. [infografi, video], annat kiinnostavaa lisätietoja ja nostat klikkimääriä tutkimusten mukaan.
5) Oletko hyödyntänyt kuvia? Kuvat, infografit ja videot ovat sisällöistä niitä, joita jaetaan eniten. Älä tee ornamenttityyppisiä kuvia jotka eivät kerro mitään, vaan panosta hyödyllisiin, hauskoihin ja/tai kiinnostaviin kuviin. Jos pystyt yksinkertaistamaan vaikean asian vaikkapa infografin avulla, todellakin autat lukijaa. Muista, että 85% videoista katsotaan ilman ääntä , joten varmista että se toimii joko ilman puhetta tai että se on tekstitetty. Esim. Venngagen avulla voit helposti tehdä kauniita infografeja.
B) Miten varmistat, että sisältösi on HELPOSTI JAETTAVISSA?
6) Onko sisältösi yhteydessä somen jakonappuloita? Jos esim. blogissa ei ole mahdollisuutta helposti jakaa sisältöä LinkedIn:iin, niin 9 lukijaa 10:stä jättää sen tekemättä. Tieto pohjautuu omaan kokemukseen 🙂
7) Tarjoatko palaute- ja kommentointimahdollisuutta? Se kannattaa tehdä, koska se nostaa näkyvyyttä ja löydettävyyttä verkossa
8) Sisällytä tekstiin helposti twiitattavia lauseita ja hyödynnä twiittaus-sovellusta, jonka avulla sisältö on helppo twiitata.
9) Voisitko sisältöösi liittää jonkun alasi vaikuttajan sitaatin? Jos blogissasi viitataan vaikuttajaan, voi kertoa siitä hänelle ja kannustaa häntäkin jakamaan sisältöä omissa kanavissaan.
10) Herättääkö sisältösi tunteita? Tunteet ovat tärkeitä. Voisitko sisällyttää emootiota vaikkapa uutiskirjeeseesi?
11) Voisitko hyödyntää ihmisten halua demonstroida auttamishaluaan? Tai heidän oman asiantuntijuuden rakentamista tarjoamalla vaikkapa viimeisempää tietoa?
12) Onhan sisältösi formaatiltaan sellaista, jota jaetaan eniten? Eniten jaetut formaatit ovat tutkimusten mukaan tutkimukset, kuvat ja videot. Tutkimuksia, kuvia ja videoita tutkimusten mukaan jaetaan eniten.
C) Miten kasvatat ja HYÖDYNNÄT VERKOSTOJASI?
Rakennatko aktiivisesti koko yrityksen voimalla omia rekistereitäsi ja verkostojasi? Se on jatkuva, päivittäinen prosessi, jota ei voi unohtaa, mikäli haluaa varmistaa, että sisältösi tavoittavat yhä laajempia yleisöjä. Aktiivisuus verkossa on a ja o. Kun haluat varmistaa, että hyödynnät verkostojasi, kysy itseltäsi:
13) Kuulutko alasi vaikuttajien verkostoihin? Varmista esim. BuzzSumon avulla ketkä ovat alasi vaikuttajat ja pyri seuraamaan heitä esim. Twitterissä. Jos haluaisit linkkautua heihin LinkedIn:in kautta kannattaa verkostoitumisviestissä kertoa miksi haluaisit hänet verkostoosi. Syyksi voi riittää esim. että olet kuunnellut häntä seminaarissa tai lukenut hänen kiinnostavaa blogia ja kerrot haluavasi kuulua hänen verkostoonsa Pelkkä anonyymi verkostoitumiskutsu ei ole hyvä.
14) Kiitätkö heitä, jotka jakavat sisältöjäsi? Kun joku jakaa sisältöjäsi esim. Twitterissä tai Faceboksissa, on kaunis ele kiittää siitä. Voit myös käydä tykkäämässä heidän jakamiaan sinun postauksia.
15) Jaathan myös itse vaikuttajien sisältöjä? Myös muut toivovat sisällöillensä parempaa näkyvyyttä, joten käytä aikaa siihen, että jaat muiden tuottamia hyviä sisältöjä. Tämä koskee niin toimittajia kuin muita sisällön tuottajia. Tämä nostaa heidän kiinnostustaan jakaa sinun sisältöjäsi.
16) Jaatko saamiasi positiivisia kommentteja somessa? Positiivisia kommentit voit jakaa uudestaan, jolloin taas sisältö saa lisää näkyvyyttä.
17) Kuulutko alasi ja aiheesi LinkedIn –ryhmiin? Voisitko kiinnostavissa ryhmissä aloittaa tai kommentoida keskusteluja ja jakaa sisältöjä? Vai pitäisikö sinun perustaa aivan oma LinkedIn – ryhmä alasi ja aiheesi ympärille, jos ei sellaista ole? Olemalla esillä ja aktiivinen oma näkyvyytesi paranee ja asiantuntijuutesi kasvaa.
18) Kommentoitko blogeja, postauksia jne? Kommentoimalla, tuomalla uusia näkökulmia, kysymällä lisäkysymyksiä eri aiheista, nostat omaa kiinnostavuuttasi ja pääset ihmisten näköpiiriin.
19) Pyritkö verkottumaan seminaareissa ja alan tapahtumissa? Vai osallistutko niihin tavataksesi vanhoja tuttuja? Ota tavaksi aina tutustua ainakin kahteen uuteen ihmiseen ja varmista, että kuulet ja muistat heidän nimensä, niin että voit lähettää LinkedIn – kutsun jälkeenpäin. Small talkin voi esim. aloittaa kysymyksellä koskien juuri kuultua seminaarisisältöä. Ihmiset pitävät siitä että heidän mielipidettä kysytään.
D) Miten helpotat ja TEHOSTAT SOSIAALISTEN MEDIOIDEN KÄYTTÖÄ?
20) Automatisoitko sisältösi jakamisen? Monet sisällöt, kuten esim. blogipostaukset, kaipaavat useita buustauksia. Tee kaikki postaukset yhdellä kertaa ja ajasta ne julkaistavaksi sopivin väliajoin. Hyödynnä palveluja, joissa voit automatisoida postauksia, kuten esim. Tweetdeck tai Hootsuite.
21) Käytäthän Twitter ja LinkedIn -mainontaa? Näkyvyyttä rakennetaan ostetun ja ansaitun näkyvyyden kombinaatiolla. Facebook mainonta on tavallisinta some-mainontaa, mutta Twitter- ja LinkedIn –mainonta saattaa olla todella hyödyllistä yrityksellesi. Molemmat on melko edullisia ja riippuen tavoitteistasi saattavat tuoda parempia liidejä. YouTubessakin voi tehdä mainontaa. Kokeile kaikkia ja valitse parhaiten toimiva vaihtoehto.
22) Käytätkö maksettua some-mainontaa, joka houkuttelee asiakasta kiinnostavien sisältöjen pariin? Ei siis push-mainontaa, jonka tavoitteena on myydä, vaan pull-mainontaa, jonka tavoitteena on auttaa?
23) Twiittaatko sisällöstäsi riittävän usein? Twiitit vanhenevat todella nopeasti ja tutkimusten mukaan saman aiheen twiittejä tarvitaan monta päivässä, jotta seuraajilla on mahdollisuus nähdä ne. Kokeile myös eri ajankohtia päivän aikana selvittääksesi mikä ajankohta toimii parhaiten. Samasta asiasta voi twiitata monesta eri näkökulmasta ja monin eri sanoin ja monin eri #hashtagein. Vaihtele sisältöjä ja sanamuotoja kun esimerkiksi houkuttelet kohderyhmää webinaariin.
24) Oletko buustannut sisältöäsi LinkedIn Pulsen avulla? Asiantuntijuuden rakentamiseen se on hyödyllinen työkalu, joka muistuttaa seuraajiasi osaamisestasi. Hyödynnä se hyvin.
25) Ethän jaa sisältöä samanlaisena joka kanavaan? Jos jaat twitter-sisältösi sellaisenaan LinkedInissä, se näyttää hölmöltä. Adaptoi sisällöt jokaisen kanavan ominaispiirteisiin. Jos jaat muiden postauksia, niin anna oma näkemyksesi tai selittävä kommentti jaettavasta sisällöstä, jonka perusteella seuraajat voivat päättää tutustuako sisältöön tarkemmin.
26) Onhan sisältösi hyvin otsikoitu? YouTubessa jaettavassa videossa kannattaa avainsana laittaa otsikkoon (niin kuin kaikessa muussakin sisällössä) ja SlideSharessa jaetun powerpoint –esityksen otsikon perusteella lukijat valitsevat sisällöt joihin tutustuvat. Joten varmista, että se on hyvä.
E) Miten saat SISÄLTÖSI MYÖS MEDIAN NÄKÖPIIRIIN?
Enää ei riitä, että toimittajille lähetetään tiedotettavasta asiasta, sisällöstä tiedote ja toivotaan että he huomaavat sen ja raportoivat siitä. Nyt on myös toimittajille kohdistettu sisältö jaettava moneen kanavaan. Kysy itseltäsi:
27) Oletko kiinnostava, uskottava asiantuntija omalla alallasi? Mikäli voit todistaa sen esimerkiksi tuottamalla näkemyksellistä ja analysoivaa sisältöä vaikkapa blogissa, joka auttaa lukijoita ymmärtämään markkinoitasi, myös toimittajat saattavat kiinnostua sanomisistasi. Ja kun he seuraavan kerran tarvitsevat alan asiantuntijaa, he saattavat ottaa yhteyttä Oman yrityksesi toiminnasta ja historiasta he eivät ole kiinnostuneita. Ei ainakaan aluksi.
28) Jaathan mediaa kiinnostavan sisällön kaikissa omissa kanavissasi? Verkkosivullasi on mediaa kiinnostavien sisältöjen löydyttävä. Mutta niiden on löydyttävä myös yrityksesi LinkedInin sivulta, Facebook yhteisöstäsi, Twitteristä jne. Tutkimusten mukaan toimittajat hakevat enenevässä määrin tietoja, juttuajatuksia, sisältöä jne sosiaalisista medioista
29) Seuraathan alastasi raportoivia toimittajia ainakin Twitterissä? Twitter on uutisten kanava ja toimittajat hakevat ja seuraavat siellä uutisia. Selvitä aiheistasi kirjoittavien toimittajien twitter-osoitteet ja rupea seuraamaan heitä. Tavoitteena on saada heitä seuraamaan sinua.
30) Jaathan toimittajien alaasi koskevia juttuja? Rakentaaksesi suhdetta toimittajiin sinun on osoitettava, että olet kiinnostunut heistä ja heidän jutuistaan. Jaa niitä, kommentoi ja ylipäätänsä toimi niin että he huomaavat yrityksesi olemassaolon. Näin toimiessasi myös heidän kiinnostuksensa seurata sinua kasvaa.
31) Autathan toimittajia kuvittamaan juttunsa? Medioita kiinnostaa kuvitukset, koska lukijoita kiinnostaa kuvitukset. Tarjoa kuvia kaiken sisältösi tueksi.
32) Varmistathan, että tiedotteidesi sisältö alkaa median näkövinkkelistä kiinnostavimmalla asialla? Tiedote ei ole kuollut, mutta sen sisältö on oltava helposti omaksuttava – kiinnostavin aihe lukijan kannalta ensin ( ei siis yrityksen kannalta) ja selkeät väliotsikot. Sähköpostin otsikossakin on tärkein asia.