Hyvän sisältö on avainasemassa kun ostajat etsivät tietoa ja löytävät yrityksiä verkosta. Yrityksen tuottaman sisällön pääasiallinen tavoite ei kuitenkaan ole myydä. Hyvälläkään sisällöllä yritys ei voi saavuttaa myyntitavoitteitaan, vaan tavoite on auttaa ja palvella asiakasta. Ihmiset sivistävät itseään ostettavista tuotteista ja ratkaisuista pääasiallisesi lukemalla ja siksi lienee selvää että tekstin laadulla ja määrällä on valtava merkitys.
Yritykset ymmärtävät tämän yhä paremmin ottaessaan käyttöön sisältömarkkinoinnin ajattelumaailman, mutta esim. Kubon tekemän sisältömarkkinoinnin trendit raportissa todetaan, että ”mielenkiintoisten sisältöjen tuotanto on toiseksi suurin haaste aikapulan jälkeen”. Tutkimuksissa on myös todettu, että yritykset eivät osaa tarjota ostamista helpottavia sisältöjä ostopäättäjille.
Miksi nämä vinkit kannattaa lukea?
Halua hyvän sisällön tuotantoon on, mutta osaamisessa on puutteita.
Tällä kertaa tarjoan Viestinään Vinkeissä konkreettista apua sisällön ja varsinkin tekstin tuottamiseen, jolla sinä voit
- parantaa yrityksesi sisältöjen löydettävyyttä verkossa
- rakentaa omaa ja yrityksesi uskottavuutta
- ratkaista potentiaalisen asiakkaan tarpeita.
Tämä on pitkä. Tarkoituksella. Halusin antaa kokonaisnäkemyksen, johon voit palata tarvittaessa. Alla oleva yhteenveto kuva auttaa sinua hahmottamaan sisältöä nopeammin.
Edellisistä Vinkeistä löydät tietoa muun muassa uutiskirjeiden tekemiseen tai kasvattaa verkkosivun generoimien liidien määrää.
Näin teet houkuttelevampaa sisältöä yrityksen omiin kanaviin
1) Miten SELVITÄT millainen sisältö kiinnostaa kohderyhmää?
Mistä voi tietää millainen sisältö kiinnostaa erilaisia kohderyhmiä?
a) Kohderyhmän tarpeiden ymmärtäminen on luonnollisesti tärkeintä, kun mietitään mikä kiinnostaa asiakkaita. Mitä asiakkaat kysyvät, mihin he etsivät ratkaisua. ESIM. Ostoprosessin alkuvaiheessa se ei liity tuotteen ominaisuuksiin, vaan tarjonnan ymmärtämiseen. Katso Työkalupakista, miten voit palvella asiakkaan tietotarpeita.
b) Selvitä mitä sisältöjä sinun tarjoamaasi liittyen haetaan. Jos myyt vaikka markkinointikoulutuspalveluja, niin selvitä millä sanoilla asiakkaat hakevat tietoa.
Selvittämiseen saat apua hyödyntämällä ESIM Google Adwords Avainsanatyökalua tai automaattista täydennystä, eli niitä ennakointeja, joita Google tarjoaa kirjoittaessasi hakukenttään sanoja ja jotka indikoivat usein haettuja termejä.
c) Selvitä mitä sisältöjä jaetaan
ESIM. Hashtagify on myös mielenkiintoinen työkalu, jonka avulla selvität Twitteristä mistä puhutaan, mistä tykätään ja millaiset vaikuttajat niitä jakaa. Buzzumo on toinen paikka, josta voit katsoa mitä sisältöjä jaetaan ja kuka sitä jakaa. Laita osoitteet
2) Miten TUOTAT kiinnostavaa sisältöä?
Kun tiedät mitä kohderyhmäsi etsii ja kaipaa voit aloittaa itse sisällön toteuttamisen.
a) Aloita asettamalla tavoite tekstille. Mitä haluat että lukija ymmärtää, tekee, ajattelee, tms. luettuaan tekstin. Rakenna sen asian ympärille sisältösi. Lisää aiheesta edellisestä Viestinnän vinkeistä
b) Otsikko on tärkein. Tutkimusten mukaan vain 20 % lukee jutusta muuta kuin otsikon. Eli panosta siihen. Paljon. Olisiko hyötylähtöinen otsikko paras? Tai ehkä kysymysmuoto? Vai odottamaton tieto? Riippuu tekstityypistä millainen otsikko on toimivin. Avainsana on hyvä olla otsikossa, jos teksti julkaistaan netissä. Ja useinhan se julkaistaan. HubSpotin tarjoaa blogiotsikko – ehdotuksia hauskassa generaattorissaan.
c) Keksitkö asiaan uniikin näkökulman? Onko sinulle näkemyksiä tai kokemuksia aiheesta, jollaisia toisilla ei ole? Pystytkö lähestymään aihettasi uudella tavalla, jota ei kilpailijat ole käyttäneet?
d) Vastaa asiakkaan kysymyksiin, puhu heitä askarruttavista asioista. Astu heidän kenkiin ja mieti mitkä ovat ne kipukohdat, johon hakevat apua. Usein kysymys on MIKSI. Katso vaikkapa Simon Sinekin video kun hän todistaa miksi sana MIKSI on tärkeämpi kuin Mitä tai Miten.
e) Vaikuttavuus on tärkeämpää kuin pituudesta huolehtiminen. Jos jutusta tulee pitkä, koska lyhyessä tekstissä et saa selvitettyä kaikkia asioita, niin sitten siitä tulee pitkä. Pitkä teksti ei ole huono asia, jos se on kiinnostavaa. Google arvostaa myös enemmän verkkosivuja, joissa on enemmän tekstiä ja myös somejakoja saa enemmän mikäli sisältö on pidempi.
f) Pihvi ensin ja sitten selitykset. Aikana, jolloin banaanikärpäsellä on pidempi keskittymiskyky kuin ihmisellä, on tekstissä aloitettava tärkeämmästä asiasta. Kun olennaisin ajatus, lupaus, hyöty tms., jonka haluat saada läpi, on kerrottu heti alussa, voit avata asiaa seuraavissa kappaleissa tai muilla sivuilla.
g) Hyödyt esiin. Varsinkin tuotteista ja palveluista kirjoittaessa houkutus on suuri aloittaa ominaisuuksista. Paljon kiinnostavampaa lukijan näkökulmasta on ymmärtää hyödyt. Sen jälkeen voit kertoa miten ne saadaan aikaiseksi, eli ominaisuudet. ESIM. ”Uuden pesukoneemme avulla voit pestä pyykkiä kaksi kertaa harvemmin” on parempi ja auttaa asiakasta enemmän kuin ”Meidän uudessa pesukoneessa on kaksi kertaa suurempi pesurumpu.”
h) Ole avoin. Kerro avoimesti ESIM ostoprosessista, mahdollisista ehdoista, mitä asiakas voi odottaa, mikä ei onnistu, mitä palveluusi kuuluu, ja mikä ei kuulu, reklamaatiokäytännöistä jne. Ostaja on usein amatööri, eikä tiedä mitä jonkun alan palveluun kuuluu ja ei kuulu ja hän arvostaa sitä että voi
i) Analogia demonstroi hyvin ja jää mieleen. Yritä keksiä analogioita, jotka avaavat asioita ja jättävät muistijäljen. Kirjoita ESIM näin: Hyvän tekstin kirjoittaminen on kuin vuorikiipeilyä; tehtävä jyrkkenee ja vaikeutuu sitä mukaan kuin etenet. Sen sijaan että sanoisit: Hyvän tekstin kirjoittaminen tuntuu vaikeutuvan koko ajan prosessin edetessä.
3) Miten KIRJOITAT helppolukuisesti ja –tajuisesti?
Jos tarvitset syvällisempää kirjoitusapua voit vaikka tutustua Tiina Torpan ”Työssään kirjoittavan oppaaseen”
a) Yk-sin-ker-taist-ta. Vaikka kokisit, että ”tämän tietävät kaikki” tai, että et vaikuta kovin ammattilaiselta kun käytät yksinkertaisia sanoja, niin se ei ole totta. Helppotajuisuutta arvostetaan ja sisältöä jaksetaan sisäistä. ESIM. näin: Pyri lyhyisiin lauseisiin, käytä yksinkertaisia sanoja. Pitkät vaikeuttavat ymmärrettävyyttä.
b) Passiivi passivoittaa. Käytä sinä-muotoa kun se on sopivaa, kuten ohjeissa ja käyttöohjeissa. Tai minä – muotoa, joka tekee tekstistä henkilökohtaista. Tavallisesti tekstin tavoite on aktivoida lukija. Toki virallisella tekstilläkin on paikkansa, mutta kun haluat vaikuttaa lukijaan, se ei toimi kovin hyvin.
c) Jargon on sisäpiirin kieli, joka on vaikeaselkoista ulkopuolisille. Vältä sitä. Käytä sanoja ja termejä, jotka ovat helppotajuisia ja jos et pysty, niin selitä sanat.
d) Kuvittele kirjoittavasi yhdelle henkilölle ja kirjoita kuin puhuisit hänelle.
e) Hae voimakkaita, poikkeavia sanoja silloin kun tekstin luonne sen sallii. ESIM: ”Mielenkiintoinen” voi olla ”kiehtova” ja ”tehokas” voi olla vaikkapa ”murtumaton” tai ”uskalias” joissakin tilanteissa.
f) Käytä asioista oikeita sanoja, vältä kapulakieltä: ESIM. ”haaste” on oikeasti ”ongelma” ja ”resurssi” voi olla ”työntekijä”, ”sektori” on ”ala” ja ”suorittaa” ei tarvitse, kun voi ”tehdä”.
4) Miten valitset SISÄLLÖN muodon?
Sisältöformaatteja on liuta ja kannattaa toteuttaa sisältöä erilaisiin formaatteihin jo siitäkin syystä, että ihmiset ovat eri kohdassa ostoprosessia ja etsivät erilaista tietoa. Myös jotkut formaatit sopivat paremmin yhteen kanavaa kun toiseen, ja luonnollisesti eri ostajapersoonat ovat kiinnostuneita eri asioista.
a) Oppaat ja Miten – jutut (How-to) ovat suosittuja. ESIM. tämä Vinkkilista on tyypillinen Miten –juttu, jossa tarjoan ilmaisia vinkkejä kirjoittamiseen.
b) Jos pystyt visualisoimaan asiasi, aina parempi. Panosta kuviin ja infografeihin, niitä jaetaan hyvin, somessa niiden huomioarvo on parempi kun pelkkä teksti, ja jos pystyt selittämään vaikean asian yksinkertaisella kuvalla, kaaviolla, taulukolla niin loistavaa. Ota apua ulkoa, jos et itse osaa, se kannattaa.
c) Tutkimuksia uskoo sekä yksityiset henkilöt että media. Kts. kohta 1b). Kun tiedät minkälaista tietoa haetaan, voit ehkä toteuttaa tutkimuksen jonkun kiinnostavan kysymyksen kohdalla. ESIM: Saisitko tutkimuksia, trendejä, tms. päämiehiltä, ulkomailta tms, joita voisit jakaa. Tutkimuksen ei välttämättä tarvitse olla sinun yrityksen tuottama.
d) Testimonialit. Kaikki haluavat ostaa yritykseltä, jolta myös muut ovat ostaneet. Testimonialit, joissa oikeasti käydään läpi miten yritys ratkaisi asiakkaan ongelmat ovat hyviä. Ongelmaksi nousee usein luvan saaminen. Panosta testimonialhenkilön motivointiin, ja tee ei-sanominen mahdollisimman vaikeaksi :).
e) Blogit ovat nousseet aivan uuteen loistoon myös b2b-puolella. Automaatiojärjestelmissä hyödynnetään voimakkaasti blogeja liidien hankkimiseen ja asiakkaiden kiinnostuksen ylläpitämiseen. Mutta blogeissa on tarjottava näkemyksellistä sisältöä. Piilomainontaa blogin muodossa ei seuraa kukaan. ESIM: Voit myös kutsua asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi kirjoittamaan.
f) Videot kulkevat voittokulkuaan. ESIM: Videot voi tehdä käyttötilanteista, jolloin demonstraatio on pääasia, mutta tavoitteesta riippuen, ne voivat olla vaikkapa asiakastestimonialeja tai työntekijäesittelyjä.
g) Webinaarit ja podcastit saattavat ajaa asiansa, kun haluat palvella kiireisiä asiakkaitasi silloin kun heille sopii. Podcasteja voi helposti seurata vaikka ajaessa tai lenkkeillessä ja tänä vuonna niitä onkin tarjolla enemmän kuin koskaan.
h) Uutiskirje, on luonnollisesti hyvä vaihtoehto. Mutta varmista, että sisältö ei pelkästään kerro yrityksen uutisista. Tarjoa kohderyhmää muutenkin kiinnostavaa sisältöä, muuten avausprosentit ja kiinnostus tippuu nopeasti.
5) Miten sisältöä MITATAAN ja PARANNETAAN juoksua?
Jos et mittaa, et voi parantaa suoritusta. Tämä on varmaan kuultu monta kertaa. Ja mittaaminen tuntuu melko työläältä, mutta hiukan kannattaa paneutua aiheeseen. Kaiken näköistä mittausopasta löytyy verkosta sen lisäksi että Google Analyticsin ehdottomasti on kuuluttava mittaristoosi.
Aseta tavoitteet, sekä numeeriset että laadulliset ja mittaa ainakin näitä asioita:
a) Lukijoiden määrä. Tyypillinen mittari ja ihan mielenkiintoinen, mutta ei vielä riitä. Jos vain mittaat tätä, niin se on kuin mittaisit kuinka moni kävelee kaupan ovesta sisään. Vielä et tiedä mitä he tekevät tai ajattelevat tai aikovat.
b) Kuinka kauan lukijat viettävät aikaa sisältöjesi parissa. Erään tutkimuksen mukaan jos ihminen käyttää enemmän kuin kolme minuuttia sisällön parissa, hän luultavasti 50% todennäköisyydellä palaa sisältöön seuraavalla viikolla. Jos poistuminen tapahtuu erittäin nopeasti, sisältö ei kiinnosta.
c) Miten sisältöjä jaetaan. Jakamisen määrät ovat usein pieniä, kannattaa tutustua myös ihmisten eri syihin jakaa sisältöjä. Kissavideot kutkuttavat jakamista eri tavalla kuin ammatillinen sisältö.
d) Uutiskirjetilaukset. Kasvavatko ne? Tavallisesti ei, koska tilaukseen ei motivoida esim. sähköpostiallekirjotuksissa tai yrityksen verkkopalvelun ensimmäisellä sivulla.
e) Medianäkyvyys. Mediaseurantaa kannatta tehdä, eli seuraa mitkä mediat ovat raportoineet yrityksestäsi. Se on siitäkin hyvä mittari, että median tekemiä sisältöjä voi myös jakaa, ja ne ovat uskottavampia kuin itse tehdyt sisällöt.
f) Löydettävyyden kehitys hakutuloksissa. Jos löydettävyys nousee hakukonetuloksissa valitsemiesi avainsanojen kohdalla, voit olla tyytyväinen. Tähän vaikuttaa myös hakukoneoptimointi voimakkaasti.
g) Oppaiden, blogien jne. tilaajien kasvu, eli liidien kasvu. Kuinka paljon sinun tuottamia sisältöjä ladataan ja tilataan? Eli onko kohderyhmä valmis maksamaan sisällöistä nimellään?
Sisällön optimointi on pakollista, mutta se on niin laaja aihe, että siihen on paneuduttava joku toinen kerta.
Mutta kaikki ovat yhtä mieltä siitä että sisällön laatu ja relevanttius on tärkein asia, kun tavoitellaan näkyvyyttä hakukoneissa. Kirjoittaminen on taitolaji, joka paranee harjoiteltaessa.
Tutustu Contentan tarjoamiin sisältöpalveluihin
-
Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
-
Sisältöä www-sivuille
-
Blogit ja somemarkkinointi
-
Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
-
Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
-
Sisällön tuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
-
Perinteinen mainonta ja tapahtumat
-
Ulkoistettu viestintäpäällikkö
Tai ota yhteyttä Lena Halén – 040 766 1599, niin jutellaan tarpeistasi.