Ihmisten keskittymiskyky on yhä lyhyempi. Tarvittava tieto on löydyttävä nopeasti.
Siinä muodossa ja siinä kanavassa, joka sopii heille. Tässä ei ole mitään uutta.
Mutta huomioivatko yritykset tämän markkinoinnissaan riittävästi?
Periaatteessa asia on helppo.
Kun yritys on segmentoinut ostajapotentiaalinsa ja analysoinut kohderyhmät, yrityksen pitää tehdä kaksi (2) asiaa:
- Suunnitella markkinointiviestinnän toimenpiteet ja sisältö sellaisiksi, että se joko informoi tai viihdyttää valitsemaamme kohderyhmää.
- Varmistaa, että sisältöä hyödynnetään ja jaetaan niissä kanavissa, joissa kohtaamme kohderyhmän
Jaa sisältöä niin kuin jakaisit lomakuviasi – moneen paikkaan
Hyvä sisältö, joka kiinnostaa yritysten asiakkaita, muistuttaa hyviä lomakuvia. Niiden aikaansaamiseen on mennyt aikaa ja rahaa, mutta kun ne on otettu, niitä näytetään eri kanavissa.
Niitä liimataan albumeihin, niistä tehdään verkossa kuvakirjoja, ne ripustetaan seinälle, ja niitä jaetaan mobiilisti. Parhaista tehdään joulukortteja ja jotkut jaetaan Facebookissa.
Samalla tavalla meidän kannattaa ajatella yrityksen tuottamaa viestintää. Yrityksen suunnittelemaa sisältöä voi ja pitää hyödyntää monessa eri kanavassa.
Otetaan esimerkki
Hyvät referenssit ovat varsinkin b2b –markkinoinnissa tärkeitä, koska suurin osa ihmisistä haluavat tietää, mikäli joku muukin luottaa yrityksen tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun.
Haluamme siis toteuttaa referenssijutun, jossa asiakas kertoo
- mitä tarpeita hänellä on ollut
- miten yritys on vastannut hänen tarpeisiin
- mitkä ovat olleet hyödyt asiakkaan näkökulmasta.
a) Sisällön suunnittelu
Kun olemme miettineet mitkä asiat referenssicasessa kiinnostavat valitsemaamme
kohderyhmää, suunnittelemme sisällön = teemme jutun onnellisesta asiakkaasta
ensin vaikkapa kirjalliseen muotoon.
(Luonnollisesti tarvitaan kirjoitusosaamista, lyhentämisen taitoa ja jotakin
mielenkiintoista sanottavaa. Tai ainakin taitoa sanoa asiat mielenkiintoisella tavalla.)
b) Kanavien valinta
Sen jälkeen mietimme mitkä kanavat parhaiten tavoittavat kohderyhmämme. Kanavat
voivat olla digitaalisia kuten esimerkiksi verkko tai keskustelufoorumi, ne voivat olla
perinteisiä kuten esim. radio tai sanomalehti, ne voivat olla myyntimateriaaleja tai ne
voivat olla tapahtuma. Tai jotakin muuta.
c) Oikean muodon valitseminen/kanava
Sen jälkeen julkaisemme sisällön kanavaan sopivassa muodossa, kuten esim artikkeli,
ppt-esitys, video, myyntimateriaali tms.
keyboard_arrow_rightLue lisää Contentan Sisällöntuotantopalveluista