Massamedian heikentyessä ja sosiaalisen median vahvistuessa, myös markkinointi muuttuu tällä hetkellä voimakkaasti. Markkinoinnin tärkein tehtävä on rakentaa suhteita asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Yksisuuntainen viestintä on mahdotonta, koska kohderyhmä kommentoi, etsii tietoa, vaatii palvelua jne., halusipa yritys sitä tai ei. Siksi yrityksellä on oltava valmiuksia suhdetoiminnan toteuttamiseen.
Sekä PR että markkinointi on nykyään suhdetoimintaa, eli public relations – toimintaa. PR:n ja markkinoinnin tehtävät ja kohderyhmät sulautuvat yhteen ja asenne asiakkaita kohtaan muuttuu. Potentiaaliset asiakkaat ja olemassa olevat asiakkaat ovat suhdetoiminnan tärkein kohderyhmä.
Pieni muistilista suhdetoiminnan aloittamisesta
- Muista, että kaikki myyntiin tähtäävä toiminta on suhdetoimintaa, jonka tavoitteena on asiakkaiden lojaalisuuden lisääminen
- Yrityksen PR-viestinnän ja markkinointiviestinnän on oltava integroitua. Kaikkien on kuljettava samaan suuntaan ja toimenpiteiden on tuettava toisiaan.
- Yrityksen henkilökunnan asenne on oltava kaksisuuntaista, avointa vuorovaikuttamista tukeva. Asenne lähtee johdosta.
- Varmista että yrityksessä on osaamista sosiaalisesta mediasta tai muista suhdetoimintaa tukevista työkaluista (esim. uutiskirjeet, kotisivun toiminnan tehostaminen, digitaalinen suoramarkkinointi, tapahtumat jne.)
- Varmista että sinulla on oikeat henkilöresurssit tai kouluta heitä. Myös rahaa tarvitaan, mutta sehän on selvää. Mitään ei saa ilmaiseksi.
- Aloita suhdetoiminta NYT. Sinulla saattaa olla kiire, etkä ehdi paneutua tähän juuri nyt, mutta muista että kiire on aina tekosyy.