Keskustellessani yritysten kanssa, kuulen usein että markkinointiviestinnän kustannukset koetaan vaikeaselkoisiksi. Usein esimerkiksi työhön käytettävä projektijohdon aika, tuntuu yritysten mielestä ylimitoitetulta.
Se onkin totta, että eri toimenpiteiden ajantarpeen arvioiminen on haastavaa. Mitä tarkempi brief, mitä selvempi vastuun jako yrityksessä, mitä tehokkaampi aikataulu ja sen valvonta, sitä vähemmän aikaa menee hukkaan työn eri vaiheissa.
Esimerkki uuden kotisivun suunnittelun ja tuotannon ajantarpeesta.
Alla oleva esimerkki kenties antaa osviittaa siitä miten paljon projektiaikaa = ”säätöä” esimerkiksi uuden kotisivun toteutus vaatii.
Minun kokemuksen mukaan uuden kotisivutuotannon aikatarve jakautuu seuraavasti:
- Rakenteen suunnittelu 10 %
- Sisällön tuotanto 25 %
- Graafinen ulkoasu 10 %
- Projektin koordinointi (kustannusarvio, briefit,
sisällön tarkistus, korjaukset, hyväksyntä, palaverit,
hyväksynnät, eri tahojen antamien korjausten
koordinointi 30 % - Verkkopalvelun toteutus, materiaalin syöttö, korjaukset,
tarkistukset 20 % - Käyttöönotto 5%