Vuonna 2014 Kuudes Kerros julkaisi koko Suomen kattavan tutkimuksen tiedostavista kulutusmotiiveista. Tänä vuonna oli päivityksen aika. Muutoksen dramaattisuus yllätti tutkimuksen tekijät kun he jalkautuivat taas koteihin ja teki 1052 vastaajaa kattavan kvantitatiivisen tutkimuksen.
Tiedostava kuluttaja -tutkimukselle runsaasti huomiota mediassa – toistamiseen
Tarve saada ostomotiivien muutos medioiden ja päättäjien tietoisuuteen
Kuudes Kerros halusi että tutkimuksesta saataisiin tietoa levitettyä mediaan ja sitä kautta päättäjien tietoisuuteen. Yhteistyössä Contentan kanssa toteutettiin mediavaikuttamisen kampanja vuonna 2014 ja taas kesän korvalla 2016.
Contenta ja Kuudes Kerros suunnittelivat yhdessä mediavaikuttamisen kampanjan. Kampanja aloitettiin kutsumalla median edustajat asiakastilaisuuteen, jossa tutkimus esiteltiin. Contenta kontaktoi mediat esitelläkseen tutkimuksen aihetta, keskustellakseen heidän kiinnostuksesta aiheeseen ja järjestääkseen haastatteluja. Tutkimuksen tulosten lanseerausten jälkeen lähetettiin medioille myös yhteenveto tuloksista.
Täältä voit tutustua
- tiedotteeseen
- tutkimukseen
- Designtoimisto Kuudenteen Kerrokseen
Tiedostavan kuluttja – tutkimuksen näkyvyys 2016:
Vuonna 2014 Tiedostava kuluttaja -tutkimus herättk paljon kiinnostusta ja myös tällä kertaa onnistuttiin herättämään median mielenkiinto.
YLE PUHEEN ILTAPÄIVÄ
YLE:n iltapäivätoimittaja Tiina Lundberg kävi tutustumassa lanseeraustilaisuuden näyttelyyn Kuudennen kerroksen edustajan kanssa http://areena.yle.fi/1-3453064?autoplay=true
YLE RADIO SUOMI
Radioasema teki jutun aiheesta ja haastatteli muun muassa Arto O.Salosta.
http://areena.yle.fi/1-3433531#autoplay=true
TV-NYTT
TV-Nyttin toimittaja teki sekä radioon että TV:seen jutun.
http://areena.yle.fi/1-3138832?autoplay=true
HELSINGIN SANOMAT
Lehti teki jutun otsikolla: Kysely: Suomalaiset kuluttajat jakautuvat kahtia – joka neljäs ei usko, että valinnoilla voi vaikuttaahttp://www.hs.fi/kotimaa/a1464841884956
YLE VERKKO
Juttu: Selvitys: Joka neljäs epäilee, että eettisillä ostospäätöisillä olisi merkitystä
http://yle.fi/uutiset/selvitys_joka_neljas_epailee_etta_eettisilla_ostospaatoksilla_olisi_merkitysta/8925474
MYYNTI JA MARKKINOINTI
Otsikko: Tuore tutkimus paljastaa, että kuluttajat ovat jakautuneet kulutustottumustensa suhteen kahteen eri leiriin
http://lehti.mma.fi/ajassa/kestava-kehitys-kiinnostaa-modernia-kuluttajaa
MARKKINOINTILIITTO
Markkinointiliitto kirjoitti blogissaan tutkimuksesta
http://www.mark.fi/uutiskirje/kGf-1JlYRkeUSLXYM_Gg9g/artikkeli/kGf-1JlYRkeUSLXYM_Gg9g/
Tiedostava Kuluttaja -tutkimuksen medianäkyvyys 2014
HUOMENTA SUOMI:
Ryhtyykö tiedostava kuluttaja sanoista tekoihin?
KAUPPALEHTI:
Suomalaisista erottui kahdeksan kuluttajaryhmää
MARKKINOINTI&MAINONTA:
Tiedostava kuluttaminen jakaa suomalaiset – oletko huolenpitäjä, unelmoija tai itsevaltias?
RADIO VEGA:
Ny undersökning om vårt konsumentbeteende
SVENSKA YLE:
Därför köper vi inte ekoodlat
Myös alan vaikuttajat Markkinointiliitto ja Procom (viestintäväen organisaatio) kuuluivat mediavaikuttamisen kohderyhmään ja kirjoittivat omissa blogeissaan aiheesta.