Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu alkaa kohderyhmän ymmärtämisestä. Muuten emme pysty luomaan sellaista sisältöä, joka kiinnostaa potentiaalista kohderyhmää. Siksi Contenta pyrkii aina aloittamaan kaikki sisällöntuotantoon liittyvät projektit analysoimalla kohderyhmää.
Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
Mitä pitää tietää kohderyhmästä ennen kuin voi tuottaa toimivaa sisältöä?
Contentan sisällöntuotannon lähtökohtana on Sisältömarkkinoinnin ajattelutapa. Ja toimivaan Sisältömarkkinointiin liittyyy aina Ostajapersoonien luominen. Ostajapersoonien avulla ymmärrämme
- mitä asiakas ajattelee ostoprosessin eri vaiheissa
- mitä tietoa hän tarvitsee ja etsii
- mitkä ovat hänen kysymyksensä
- keneltä hän kysyy neuvoa
- miten hän etsii tietoa
- mitkä ovat oston esteet
- mikä rooli hänellä on päätösprosessissa
- mistä kanavista hänet löytää
- mitkä ovat tärkeimmät asiat valintaprosessissa
- miten hän mittaa onnistumistaan
Hakukoneoptimointi yhdessä oikean sisällön kanssa varmistaa yrityksen löydettävyyden
Ostajapersoonien luomiseen on monia eri tapoja.
Yritys voi luoda ne pienimuotoisesti, mikäli ollaan varmoja, että tiedetään riittävästi asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista. Silloin käydään keskustelut sisäisesti niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat asiakasrajapinnassa ja tapaavat asiakkaita. He tietävät parhaiten mitä asiakkaat sanovat.
Yritys voi luoda ne myös syvällisemmin. Tähän tapaan mennään, kuin yrityksestä tuntuu, että he eivät tunne kohderyhmäänsä riittävästi. Silloin haastatellaan asiakkaita, käydään sisäisiä keskusteluja ja luodaan yhdessä ostajapersoonat. Usein niitä on 2 – 4 kpl.
Kilpailija-analyysin perusteella voit luoda erottelevia viestejä. Ilman analyysiä se ei ole mahdollista.
Kun yrityksen omaa markkinointia suunnitellaan, on tiedettävä mitä kilpailijat puuhaavat, jotta omat sisällöt ja kohderyhmälähestymiset voidaan luoda riittävän erotteleviksi. Kilpailija-analyysi voidaan tehdä kevyemmin tai syvällisemmin, mutta se on välttämätön hyvän markkinoinnin aikaansaamiseksi. Jos tämä osio markkinoinnistasi on jäänyt vähemmälle huomiolle, ota ihmeessä yhteyttä.
- Lähtökohtien määrittely: Kilpailijoiden määrittely, heidän palveluiden/tuotteiden erot yrityksen tarjontaan verrattuna, analyysin laajuuden määrittely
- Kilpailija-analyysi: Kilpailijoiden näkyvyyden ja viestien läpikäynti ja analysointi verkkosivustojen ja sosiaalisten medioiden perusteella. Kirjallinen raportti
Hinta: Esimerkiksi 2 kilpailijan analyysi (verkkosivustojen laajuus noin 15-20 sivua ja 2 aktiivista some-alustaa per kilpailija) 2.000 e + alv.
Kohderyhmälle suunnatut oikeat, kiinnostavat viestit on ensimmäinen askel kohti kauppaa
Kohderyhmien ymmärtäminen on markkinointisuunnittelun tärkein peruspalikka, jotta voidaan luoda houkuttelevaa sisältöä eri kanaviin. Informaatiotulvan takia kohderyhmät ottavat ainoastaan vastaan niitä viestejä ja sisältöjä, jotka he kokevat hyödyllisiksi. Siksi kaikille kohderyhmille on luotava omat viestit.
- Suunnittelu-workshop: kohderyhmien määrittely (motiivit, ostettavan tuotteen/palvelun ymmärryksen taso, ostonesteet, jne.)
Hintaesimerkki: 4 tunnin workshop, 800 e + alv - Tärkeimpien viestien määrittely/kohderyhmä
Hintaesimerkki: 3 tuotteen/palvelun 3 eri viestiä 3 eri kohderyhmälle, 1.200 e + alv