Ansaittu medianäkyvyys on uskottavin ja tehokkain tapa parantaa yrityksen tarjonnan löydettävyyttä. Edellyttäen, että yrityksen tarjoama sisältö on kiinnostavaa, koukuttavaa ja kohderyhmää palvelevaa tietoa. Ei siis tuputeta yrityksen osaamista, vaan tarjotaan tietoa, joka vastaa kohderyhmän tarpeita.
Ansaittu media/näkyvyys = joku jakaa informaatiotasi puolestasi.
Näkyvyyttä saadaan aikaan monella tavalla:
- hakukoneet löytävät yrityksesi tarjonnan
- alan päättäjät ja aiheesta kiinnostuneet siteeraavat ja jakavat sisältöäsi
- media raportoi ja kommentoi yritystäsi ja sen tarjoamaa
Aikaisemmin printtinäkyvyys riitti, mutta ei enää
Vielä hetki sitten ansaittu näkyvyys oli sitä, että yrityksestä ja sen palveluista raportoitiin lehdistössä. Jos oikein hyvin kävi, niin jopa TV:ssä tai radiossa.
Digitaalisessa maailmassa asiat ovat toisin. Ansaittua näkyvyyttä voi rakentaa kaikissa kanavissa ja tavat tavoitella ansaittua mediatilaa ovat monet.
NÄIN YRITYKSESI SAA ANSAITTUA NÄKYVYYTTÄ
Kaiken perustana on kiinnostava ja kohderyhmää palveleva sisältö. Paraskaan hakukoneoptimointi ei auta, mikäli sisältösi ei kiinnosta, joten panosta ensin siihen. Toteuta sisältöä, joka kiinnostaa ja auttaa kohderyhmää.
Apua sisällöntuotantoon voit lukea esimerkiksi täältä
Mutta kun sisältösi on hyvää, voit rakentaa ansaittua näkyvyyttä seuraavasti:
1. Auta hakukoneita löytämään sisältösi:
- Verkkosivusi optimointi on ykkösasia.
- Tee avainsanalyysin pohjalta lista hakusanoista, joita asiakas hyödyntää etsiessään alaltasi tietoa. Tutki myös mitä sanoja kilpailijasi käyttävät ja käytä Google webmaster tools- työkaluja. Hyödynnä avainsanojasi sisällössä.
- Anna kaikille verkkosivuston sivulle ja kuville nimi, joka kertoo mitä sivu käsittelee. Ei siis numeroita ja käsittämättömiä kirjainyhdistelmiä
- Kirjoita lyhyt Meta-kuvaus (=meta description) sivun sisällöstä. Se toimii ikään kuin mainostekstinä
- Kirjoita pää- ja väliotsikot niin että hakurobotit ymmärtävät mistä on kysymys
- Ulkoiset linkit omille sivuille nostavat löydettävyyttä – rakenna siis niitä
- Parhaat linkit ovat sivuilla, joissa on samantyyppinen aihepiiri ja jotka ovat arvostetut, ja sen takia saa paljon kävijöitä
- Tuota sisältöä (esim. artikkeleita, lehdistötiedotteita), jota pyrit jakamaan esim. medioiden sisältöjen joukossa
2) Auta päättäjiä ja muita aihepiiristäsi kiinnostuneita löytämään sisältöäsi.
Kun he jakavat sitä, se on ansaittua mediaa.
Mahdollisuuksia on monta riippuen tavoitteistasi. Kaikissa kanavissa tuskin ehdit olla.
Muutama esimerkki:
- Perusta blogi
- mikäli olet valmis toteuttamaan ajatuksia herättävää, dialogiin kannustavaa, kannanottavaa sisältöä jatkuvasti. Silloin lukijat jakavat ja kommentoivat sitä mielellään.Medioiden kanssa yhteistyössä tehtävät blogit saavat lukijoita tavallisesti huomattavasti helpommin kuin yritykset.
- Rakenna LinkedIn verkostoasi ja jaa tietoa, joka auttaa lukijoita heidän jokapäiväisessä työssään
- Rakenna verkostoasi LinkedIn:ssä jatkuvasti ja pyri verkottumaan päättäjien ja vaikuttajien kanssa. LinkedIn:ssä jaetaan pääasiallisesti tietoa, joten varmista että tieto on varteenotettavaa
- YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone, joten siellä kannattaa olla.
- Videoiden tekeminen on nykyään jo edullista ja verkkokävijät haluavat tiedon yhä visuaalisemmassa muodossa. Tekijöitäkin on paljon. Tee monta lyhyttä videota mieluummin kuin muutama pitkä
- SlideSharessa oleminen nostaa sijaintiasi hakukoneissa
- Tekemästäsi sisällöstä on helppo toteuttaa SlideShareen materiaalia. Varmista, että tärkein asiasi on otsikossa, niin se löydetään. Varsinkin LinkedIn:ssä ja FB:ssä sitä on myös helppo jakaa.
- Facebook ei ole vielä kuollut
- Monelle tuotteelle Facebook on juuri oikea ympäristö. Ja sisällön jakaminen ja siitä tykkääminen on tämän foorumin ydintä. Muista visuaalisuus!
- Tee sivustosi sisältö helposti jaettavaksi ja kommentoitavaksi.
3) Auta toimittajia löytämään sisältösi
Toimituksellinen näkyvyys on aina ollut yritysten toive. Medioiden siirtyessä yhä enemmän digitaaliseen maisemaan, on myös mietittävä miten voit auttaa toimittajia löytämään sisältösi muualtakin kuin saamastaan sähköpostista. Varmista hakukoneystävällinen tiedottaminen.
- Tutkimusten mukaan yli 90 % toimittajista aloittavat tiedon etsimisen tekemällä haun Googlessa. EI kovin yllättävää, niin tekevät kaikki muutkin. Varmista siis, että he löytävät sisältöjäsi ja tiedotteesi.
- Katso kohta 1) ja 2)
- Muista käyttää avainsanoja äläkä unohda linkkejä
- Käytä oikeita avainsanoja eli niitä, jotka ovat sinulle tärkeitä ja myös sellaisia, joilla tehdään hakuja. Uutta tuotenimeä ei kukaan hae – lisää mukaan myös selittäviä sanoja.
- Käytä avainsanoja otsikoissa ja linkeissä
- Muista käyttää linkkejä lisätietoihin ja verkkosivuillesi
- Muista liittää tiedote myös verkkosivullesi (moneen kohtaan) ja muihin omiin kanaviisi
- varmista, että titlet (selaimessa näkyvät sivuotsikot) puhuvat samaa kieltä kuin tiedote
- muut kanavat
- Twitter on jo kauan ollut toimittajien tärkeä tiedon lähde.
- Kartoita alasi vaikuttajat, seuraa ja kommentoi heitä. Niin kasvatat omaa seuraajajoukkoasi ja kun olet valmis, tarjoa ajankohtaista tietoa.
- Aloita tänään ja kun haluat seuraavan kerran auttaa toimittajia löytämään tietojasi, aloita keskustelu ja tarjoa materiaalia Twitterin kautta.